cart

JAK WZMOCNIĆ ODPORNOŚĆ W OKRESACH WIĘKSZEGO NARAŻENIA NA INFEKCJE?

Załóż czapkę! Gdzie Twój szalik? Włóż koszulkę w spodnie! Brzmi znajomo? Z pewnością Twoja mama także wielokrotnie powtarzała te słowa. Na pewno mówiła także o zdrowej diecie, a po latach przestrzegała, aby nie pracować za dużo i nie raz zachęcała Cię do spacerów. I słusznie! Te „drobiazgi” w znacznym stopniu wpływają na układ immunologiczny, który jest Twoim najważniejszym sojusznikiem w walce z przebiegłymi wirusami i bakteriami. Pytanie brzmi, jak wzmacniać odporność w okresach narażenia na infekcje? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w naszym artykule, ale już na wstępie chcemy zachęcić Cię do „budowania” odporności przez cały rok! Życzymy ciekawej lektury i dużo zdrowia!

Jak wzmocnić odporność?

ODPORNOŚĆ, A PORY ROKU

Dlaczego grypa, przeziębienie i różne infekcje wirusowe dopadają nas zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym i wiosną? Odpowiedź jest oczywista – to właśnie wtedy nasza odporność zazwyczaj spada. Dzieje się tak z wielu powodów…

Po pierwsze – chimeryczna pogoda

Gdy wychodzisz z ciepłego mieszkania lub ogrzewanego samochodu to spacer pod dachem zachmurzonego nieba nie należy do przyjemności. Na zewnątrz jest chłodno, pada deszcz, a o muśnięciu twarzy przyjemnymi promieniami słońca możesz zapomnieć. Za kilkanaście minut się przejaśnia, temperatura wzrasta i okazuje się, że sweter, gruba kurtka oraz szalik to nie najlepszy zestaw na początek listopada. Krótko mówiąc, jesienno-zimowa pogoda jest niczym nastrój kobiety z opery Rigoletto Giuseppe Verdiego, czyli po prostu zmienna. Czy wiosną jest inaczej? Ależ skąd! Nie bez przyczyny stare ludowe przysłowia „w marcu jak w garncu” i „kwiecień-plecień…” są ciągle aktualne.

Co to może oznaczać dla Twojego zdrowia?

  • Duże różnice temperatur – w domach przeważnie utrzymujemy około 20°C, natomiast na zewnątrz jest chłodniej o kilkanaście lub więcej stopni. Częste i nagłe zmiany temperatury oraz wilgoci powodują, że nasze organizmy „nie nadążają” z przystosowaniem się do warunków pogodowych.
  • Mniejsza aktywność fizyczna – zimno, plucha i wiatr nie sprzyja spacerom, bieganiu i przejażdżkom na rowerze. Tymczasem codzienna aktywność fizyczna to absolutny fundament budowania odporności. Deficyt ruchu przeciwnie – może powodować osłabienie układu immunologicznego, gorsze samopoczucie i większą podatność na infekcje.
  • Mniej słońca jesienią i zimą – a co za tym idzie mniej witaminy D, którą nasz organizm syntetyzuje pod wpływem promieniowania UVB. Gdy nie eksponujemy ciała na słońce może dojść do deficytów witaminy ubytku D, którą nie bez przyczyny często nazywa się eliksirem życia. Funkcje tej niezwykłej witaminy są zdumiewające: witamina ta pełni wiele ważnych funkcji, bierze udział w metabolizmie tkanki kostnej oraz wpływa na układu nerwowy, krwionośny czy odpornościowy.

Po drugie – ekspozycja na wirusy

Gdy wsiadasz do autobusu lub windy, to siłą rzeczy narażasz się na kontakt z zakatarzonymi lub pokasłującymi osobami. Tymczasem wirusy przenoszą się z jednej osoby na drugą z zawrotną prędkością ok. 160 km/h, czyli w 1 sekundę pokonują aż 44 metry. W takich warunkach nasz organizm przechodzi wymagający test na odporność.

Co to może oznaczać dla Twojego zdrowia?

Zagrożenie infekcjami bakteryjnymi i wirusowymi.

Po trzecie – jesienna chandra

Gdy wychodzisz do pracy jest ciemno, a powrót do domu także spowija mrok… I wcale nie chodzi o początek scenariusza filmu grozy, tylko o jesienno-zimową rzeczywistość. Taką aurę wiele osób określa jako depresyjną i łączy ją z kiepskim samopoczuciem. Dlaczego? Mniej słońca, to mniej witaminy D, a mniej ruchu to mniej hormonów szczęścia. Dochodzi do tego tęsknota za wiosną i latem oraz stres – na przykład związany z epidemią COVID-19 i obostrzeniami z nią związanymi.

Co to może oznaczać dla Twojego zdrowia?

Tak zwana jesienna chandra, czyli sezonowe obniżenie samopoczucia może powodować osłabienie układu odpornościowego i większą podatność na infekcje.

Po czwarte – uboższa dieta

Okazuje się, że liczba zachorowań na grypę i wiele infekcji wirusowych najniższa jest w sierpniu, a od września systematycznie wzrasta, by osiągnąć apogeum wczesną wiosną. Do jednej z ważnych przyczyn obniżenia odporności zalicza się ubogą dietę, w tym ograniczone spożycie owoców i warzyw bogatych w wiele witamin, składników mineralnych i substancji biologicznie czynnych, np. przeciwutleniaczy.

Co to może oznaczać dla Twojego zdrowia?

Deficyt cennych składników odżywczych warunkujących prawidłowe funkcjonowanie organizmu oraz zmniejszony potencjał obronny układu immunologicznego.

Po piąte – pandemie (np. Koronawirus, czyli COVID-19)

Zdarzają się sytuacje nadzwyczajne, w których nasz układ odpornościowy musi radzić sobie ze „zwykłymi” zagrożeniami oraz nowymi groźnymi przeciwnikami. Oczywiście w czasie pandemii należy przede wszystkim ograniczać do minimum ryzyko zakażenia, czyli zachować dystans społeczny, używać maseczki oraz często myć ręce. Gdy jednak dojdzie do zakażenia, to wydolność naszego układu odpornościowego zadecyduje, jak będziemy przechodzić chorobę.

Co to może oznaczać dla Twojego zdrowia?

COVID-19, wywołany zakażeniem wirusem SARS-CoV-2) atakuje głównie płuca, ale w trakcie tej choroby może dojść do upośledzenia pracy mózgu, nerek czy układu odpornościowego. W opinii niektórych specjalistów może także trwale uszkadzać serce.

PAKIET PRAKTYCZNYCH WSKAZÓWEK

JAK WZMOCNIĆ ODPORNOŚĆ JESIENIĄ, ZIMĄ I W CZASIE PANDEMII

Pamiętaj, że bakterie i wirusy czyhają na Ciebie przez cały rok!

1. Nie myśl sezonowo. Myśl długoterminowo!

Wspieraj układ odpornościowy przez cały rok. Sporadyczne działania z reguły nie przynoszą spodziewanych rezultatów, natomiast synergia pro-zdrowotnych nawyków, higieniczny styl życia i zbilansowana dieta zwiększa szansę na skuteczną obronę przed infekcjami.

2. Zbilansowana dieta

Zadbaj o zbilansowaną dietę, dopasowaną do Twojego wieku, stanu zdrowia i rodzaju wykonywanej pracy. Korzystaj z fachowej literatury lub udaj się na wizytę do dyplomowanego dietetyka. A ponadto przez cały rok:

  • stosuj dietę bogatą w warzywa i owoce, które są cennym źródłem wartościowych składników (witamin, minerałów oraz antyoksydantów). Dla Twojej odporności ważne są zwłaszcza witaminy: A, C, E i D oraz z grupy B, a także składniki mineralne, takie jak: cynk, magnez, miedź i selen;
  • pamiętaj, że jesienią i zimą poczciwa polska kapusta (i inne kiszonki) oraz jabłka mogą zastąpić owoce i nowalijki, którymi delektujesz się wiosną;
  • włącz do codziennej diety pełne ziarno i zdrowe tłuszcze (np. ryby morskie bogate w kwasy omega-​3, naturalne jogurty i inne fermentowane napoje mleczne). Dlaczego to takie ważne? Odpowiedź jest prosta! Niektóre komórki układu immunologicznego dojrzewają w jelitach, a naturalnie występująca tam mikrobiota stanowi ważną barierę ochronną przed chorobotwórczymi patogenami;
  • pamiętaj o piciu wody (co najmniej 1,5 l dziennie) - lepiej nawodniony organizm sprzyja poprawnemu metabolizmowi i sprawniejszemu usuwaniu toksyn i zbędnych produktów przemiany materii. Postaw na niegazowaną mineralną – zrezygnuj ze słodzonych napojów i oczywiście unikaj alkoholu.

3. Aktywność fizyczna (najlepiej na świeżym powietrzu)

Oczywiście nie każdy musi jesienią i zimą morsować, jednak warto pamiętać, że każda forma systematycznej aktywności fizycznej jest zbawienna dla naszego organizmu. Wystarczy pół godziny nieco szybszego marszu, aby dotlenić organizm i zredukować stres. Regularny spacer, basen, czy jazda na rowerze pobudzają także układ krążenia oraz aktywują syntezę endorfin, czyli hormonów szczęścia.

4. Strój dopasowany do warunków pogodowych

5. Błogi i spokojny sen

Twój organizm potrzebuje spokoju, czasu oraz odpowiednich warunków, aby skutecznie się regenerować. Jeśli zadbasz o higienę regularnego snu oraz odpowiednią jego długość, szybciej odzyskasz witalność i skuteczniej zadbasz o swoją odporność. Kilka wskazówek? Proszę bardzo!

  • Sypialnia to Twoje sacrum – nie zakłócaj go surfowaniem w internecie przez długie godziny i odłóż swój smartfon co najmniej 2 godziny przed snem.
  • Przewietrz sypialnię – świeże powietrze zbawiennie wpłynie na jakość snu.
  • Jeśli to możliwe kładź się spać o tej samej porze i śpij przez co najmniej 6-7 godzin.

6. Zredukuj stres

Stres oczywiście jest potrzebny, aby normalnie funkcjonować. Jednak gdy jest go za dużo lub staje się przewlekły to osłabia organizm i układ immunologiczny. Nerwica i depresja to także poważni wrogowie, którzy mogą obniżać odporność i sprawiać, że będziesz chorować częściej.

  • zadbaj o regularną aktywność fizyczną - nawet codzienne spacery nieco szybszym tempem powinny redukować stres i sprzyjać budowaniu odporności. Jeśli to możliwe to zapisz się na siłownię lub na basen, uprawiaj jogging, lub graj w koszykówkę – wybór należy do Ciebie. Pamiętaj, aby sport był przyjemnością, a nie przymusem i pogonią za rekordami – w przeciwnym razie będzie tylko pogłębiał stres;
  • zadbaj o jakość i odpowiednią ilość snu;
  • unikaj przepracowania i zadbaj o work-life balance;
  • w razie potrzeby skorzystaj z pomocy psychologa.

Koniecznie przeczytaj także:

Jaki wybrać suplement na odporność?
Pakiet praktycznych wskazówek

Jaki wybrać suplement na odporność?

Najlepszy suplement na odporność – co to właściwie znaczy? Jak ocenić producenta i skład suplementu? Zmień pytania w pewność i dobry wybór.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami

contact business NUTROPHARMA Sp.o.o.
ul. Jedności 10a
05-506 Lesznowola
contact email biuro@nutropharma.pl
contact phone tel. (22) 380 48 01
tel. (22) 380 48 02